Opwarmen? Ik heb het toch niet koud?

Heb je het koud of warm, je stemplooien hebben altijd een goede lichaamstemperatuur (ca 37°C). Zingen hoef je dus niet noodzakelijk te doen in een warme ruimte of met een dikke sjaal.

Wat?

Stemopwarming betekent eerder dat je hele lichaam klaar is om te zingen. En dat betekent heel wat: spieren goed gebruiken, fijn luisteren, denken, voelen, ademen, samenwerken, goede timing, … je doet het allemaal tegelijk. Bij stemopwarmingsoefeningen (ook wel Warm-Ups genoemd) concentreer je je stap voor stap op telkens één aspect van zingen: toonhoogte, luidheid, ademhaling, ritme, beweging, spraakklanken, samenzang, … en je varieert van gemakkelijk en rustig naar wat moeilijker en meer activiteit. Daardoor stroomt je bloed goed door je lichaam. Je spieren zijn niet te slap maar ook niet overspannen. Je longen kunnen snel veel lucht opnemen en deze lucht gecontrolleerd verbruiken. Je strottenhoofd werkt efficiënt en je spraakklanken zijn goed verstaanbaar. Deze voorbereiding heb je nodig want als je een lied zingt moet je alles tegelijk kunnen.

Waarom?

Enkele voordelen op een rijtje:

  1. Je wordt rustig en je kan je prima concentreren.
  2. Je voelt en beseft hoe alles in je lichaam werkt.
  3. Alle spiertjes in je hele lichaam zijn weer helemaal wakker.
  4. De kleine verbeteringen bij de opwarming maken je ook een betere koorzanger.
  5. Je zorgt goed voor je stem en zo verminder je het risico op stemproblemen.
  6. Je hoort jezelf beter en merkt wat je sterke punten zijn.
  7. Je krijgt veel zin om samen je best te doen.
  8. Je oefent het luisteren naar elkaar.
  9. Je stemt je manier van zingen af op de hele groep in functie van een prachtige koorklank.
  10. Je ontdekt de uitersten van wat je stem op dit moment kan.

Overgenomen uit: The Singing Sofa - informatiepakket. Meer informatie op de website van het project.