Muzes lanceert zangproject in het middelbaar onderwijs: Impact

04 juni 2015

In het najaar 2014 lanceerde Muzes, de vereniging voor artistieke vakken en muzische vorming, IMPACT. Het is een ambitieus zangproject om jongeren in het secundair onderwijs te laten zingen. Op die manier verhoogt het welbevinden van jongeren op school en voelen ze zich meer betrokken bij de muzieklessen. Leraren krijgen onder professionele begeleiding de basis van enkele popsongs in een mum van tijd onder de knie. Muzes sprak met enkelen van hen.

'Jonge mensen zingen heel graag popsongs. Ik merk dat in al mijn klassen, van het eerste tot het zesde middelbaar', vertelt Rudy Hoekman, leraar Muzikale Opvoeding. 'Popmuziek sluit dicht aan bij hun leefwereld. Leerlingen hebben allemaal een iPod of een mp3-speler waarop enorm veel popsongs staan.' Rudy zingt al enkele jaren samen met zijn leerlingen in de klas, net zoals Sylvie Roobrouck, ook leraar muzikale opvoeding. Actuele popsongs zingen tijdens de lessen is aan een opmars bezig. Alleen beschikken leraren niet altijd over de nodige middelen en vaardigheden.

Popmuziek introduceren in de lessen is namelijk niet zo vanzelfsprekend. Het aanbod aan liedjes is overweldigend. En wat kies je dan? Het is niet eenvoudig actuele popsongs te vinden die iedereen leuk vindt. En het toonhoogtebereik van de jongeren kan een serieuze uitdaging zijn. 'Sommigen brommen enthousiast en vals mee; anderen kunnen hoog en mooi zingen, maar verbergen zich in de groep. Het is niet evident om een volledige groep niet-muzikanten aan het zingen te brengen', zegt Sylvie.

Instructiefilmpjes en nascholingen

Volgens de leraren kost het vaak ook heel wat tijd om de nummers uit te werken en om in de les aan te brengen. IMPACT verlaagt die drempel. Via muzes.be kunnen leraren instructiefilmpjes bekijken waarin de pianobegeleiding van de popsongs wordt uitgelegd. Muzes organiseert ook nascholingssessies over het repertoire.

Bodo Van der Staey (foto), leraar Esthetica en Muziek, volgde de nascholingssessies. 'In het nieuwe leerplan wordt er steeds meer op musiceren ingezet, ook in de tweede graad van het middelbaar onderwijs', vertelt Bodo. 'Ik voelde daarom de nood me bij te scholen omdat ik niet voldoende weet hoe ik dat in de dagelijkse lespraktijk kan integreren. In de lerarenopleiding kwam het niet aan bod.' IMPACT voorziet naast de instructiefilmpjes ook begeleiding, partituren en didactische ondersteuning. Daarna is het aan de leraren om motiverend en enthousiast de magie te creëren.

Hanne Op de Beeck

Sylvie Roobrouck is leraar Muzikale Opvoeding in Leielandscholen vzw. Rudy Hoekman is leraar Muzikale Opvoeding in het Koninklijk Atheneum Oudenaarde. Bodo Van der Staey is leraar Esthetica en Muziek in Sint-Jozefscollege Aarschot. Meer informatie over IMPACT is terug te vinden op www.muzes.be

 

Deel deze pagina